Rabu, 28 Oktober 2009

[Image: rfa002.jpg]SEORANG berbangsa Sepanyol, manakala seorang lagi warga Brazil. Tapi mereka sekapal. Kedua-duanya bukanlah personaliti paling popular di Liverpool pada saat ini.

Anak Sepanyol, Rafa Benitez, disanjung seluruh England apabila Liverpool membuat kejutan menumpaskan AC Milan di Istanbul dalam perlawanan yang disifatkan sebagai the Miracle of Istanbul atau Keajaiban di Istanbul bagi menjulang Piala Eropah buat kali kelima pada 2005.

Namun itu sekadar lipatan sejarah. Benitez kini berdiri di titian rapuh.

Tugas utamanya menamatkan penantian Liverpool untuk menduduki takhta liga yang kali terakhir disempurnakan pada 1990.

Penantian 20 tahun itu nampaknya berpanjangan. Empat kali tewas dalam sembilan perlawanan sejauh ini, Liverpool tidak menampakkan tanda-tanda mampu mengembalikan kegemilangan silam.

Prestasi Liverpool yang terumbang-ambing banyak berpunca daripada tandusnya idea di tengah padang. Mangsa utama kecaman ialah bekas pemain Gremio, Lucas Leiva, yang dilihat gagal mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh Xabi Alonso.

Tidak seperti pemain kelahiran Brazil yang mewarnai persaingan dengan corak permainan ala samba, Lucas bukanlah seorang artis. Pemain sepertinya dianggap artisan, atau dalam istilah Eric Cantona, pembawa baldi air.

Kadangkala Lucas kelihatan mampu menyempurnakan umpanan-umpanan tepat tapi tandus idea apabila berdepan dengan barisan berkualiti seperti Chelsea, Aston Villa dan Spurs.




Dituduh lembap dan lembik, Lucas dianggap penumpang ketika tewas kepada Chelsea sehingga memaksa Gerrard membantu menghidupkan jentera tengah lalu menjejaskan gandingannya dengan Fernando Torres.





Tapi kalau dikaji latar belakangnya, Lucas pernah mengetuai pasukan Bawah 20 Brazil, membantu Liverpool muncul naib juara Liga Perdana musim lalu dan menyarung jersi Brazil.




Usianya baru 22 tahun tapi sudah dilabel satu kegagalan.





Namun pengkiritik dan peminat Liverpool bukan sekadar menyalahkan Benitez dan Lucas. Jamie Carragher juga dimamah usia, manakala Dirk Kuyt sekejap bagus, sekejap hambar di penjuru kanan.




Tubuh Javier Mascherano pula di Anfield tapi jiwanya barangkali di Nou Camp.




Umum menganggap derita Liverpool berpanjangan apabila menerima kunjungan Manchester United malam esok.




Apapun keputusannya, penyokong Liverpool sudah jatuh hukum. Jika ditakdirkan jodoh Benitez dengan Liverpool tidak berpanjangan, Lucas juga akan ditunjuk jalan keluar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan